שירשיעור-'חירות-מדמיון למציאות'/רשת דרכא

פיתוח המערך : שקד גטריידה-רשת דרכא  

                                           לקישור לקובץ.docx

ראציונל

אחד משמות החג הוא חג החרות. הסיפור הגדול של יציאת מצריים והתגבשות קבוצת העבדים לעם מאורגן בעל מוסדות שלטוניים, סדרי פולחן דתיים ויעד מדיני טריטוריאלי ברור, היווה השראה לסיפורי חירות נוספים כמו זה של העבדים האפריקאים באמריקה במהלך המאות ה 18-19.

לשאיפה לחירות יש ערך גבוה מאוד בקרב בני האדם עד שהיא הפכה לאחת מזכויות היסוד של האזרחים במדינות דמוקרטיות, המילה חירות מופיעה בשמן של מפלגות ותנועות פוליטיות רבות בעולם כמו מפלגת החירות בישראל, וכן מפלגות במצרים, הולנד ואוסטריה.

כמו בסיפור יציאת מצרים, כך גם במקרים רבים אחרים בהיסטוריה את החירות מקבלים ממישהו ולכן הדבר כרוך במאבק או בהתמודדות יומיומית על החירות של האדם או של הקבוצה.

אחת ממהפכות החירות הגדולות והחשובות שמלוות אותנו מזה כמאה וחמישים שנה היא המהפכה הפמיניסטית, מהפכתן של הנשים לקבל חירות ומעמד שווה לגברים במרחבי הפעילות השונים בעולם. בבסיס התפיסה הפמיניסטית עומדת הטענה שלנשים בעולם הוקצו תפקידים (פורמליים ובלתי פורמליים) מסוימים על פי תפיסת עולמם של הגברים ויש לפרוץ מבנה זה ולבסס את היחסים בין נשים לגברים בעולם מתוך עקרון השוויון של המהפכה הצרפתית.

בשיעור המצורף נצא למסע דרך סיפורה של דמות ספרותית מוכרת מאוד- סינדרלה, ונבחן כמה שאלות:

  • מה כוחו של הדמיון ומה נדרש כדי לבצע?

  • איזה סטריאוטיפים יש לנו על נשים מקבוצות שונות?

  • איזה אתגרים עומדים בפני נערה במדינת ישראל כיום?

  • מה החלומות שלכם לחירות?