ראש השנה|שפת הסימנים של היהדות-סדר ראש השנה/רשת דרכא

פיתוח המערך : מאיר אביטן-רשת דרכא  

      לקישור לקובץ - שפת הסימנים של היהדות/מערך שיעור למורה

     לקישור לקובץ - שפת הסימנים של היהדות/ מערך פעילות בכיתה או בבית


שלב א:פתיחה במליאה בזום 

רקע-המנהג לאכילת סימנים 

בערב ראש השנה נוהגים לקיים סעודת חג ומשלבים בה מאכלים סמליים.
'סדר ראש השנה' הוא מנהג עתיק יומין הקיים בקהילות רבות.
בסדר זה נוהגים לאכול 'סימנים'-מאכלים מסוימים המסמלים תקוות ובקשות לקראת השנה החדשה, ולכל מאכל ולכל מאכל מצרפים ברכה-בקשה המתאימה לו ולתקווה המיוחסת לו. לדוגמה: לפני אכילת תפוח בדבש אומרים בקשה שבה מייחלים שהשנה הבאה עלינו תהא שנה מתוקה כדבש. וכך לשון הבקשה: יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה’ אֱ-לֹהינוּ וֵא-לֹהי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתְּחַדֵּשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה וּמְתוּקָה.
במהלך הדורות הוסיפו קהילות שונות מאכלים נוספים המבטאים קשר בין שם המאכל לבקשה, קשר בין טעם הפרי לבקשה או קשר בין צורת הפרי לבקשה.

שפת הסימנים של היהדות

ראש השנה משופע בעשיית "סימנים" המבטאים התחלות חדשות וציפייה למשהו טוב יותר. בפעולות אלו-אכילת הסימנים ואמירת הבקשות-אנו מביעים רצון לפתוח דף חדש, חלון הזדמנויות, ציפייה למשהו טוב, תקווה חדשה ועוד.
כבר בתחילת השנה אנחנו מנסים להרגיל את עצמנו, את המשתתפים, את המשפחה כולה להסתכל על הטוב ולחפש את הדברים הטובים. בשעה זו, כשהלבבות פתוחים להתחלות חדשות, אנו רוצים לפתוח בעין טובה, לראות טוב אצלנו ולמצוא זכות ולשון חיובית בכל אדם וחבר.
חז"ל האמינו שכל אחד מהמאכלים הנאכלים בראשיתה של השנה החדשה, עם הבקשות הנלוות, הם "סימן" לבָּאות, תזכורת ובקשה ואיחולים לעתיד טוב ולהתחדשות בשנה הקרובה. הסימנים-המאכלים והבקשות-מזכירים לנו שצריך לפעול בראייה טובה ובצורה טובה בכל מעשה, והתקווה שלנו היא שזה ישפיע על כל ימי השנה.

 שלב ב:שיח במליאה 

בירור המנהגים הקיימים אצל התלמידים, סוגי מאכלים, וכל העולה בנושא מצד התלמידים. האם משפחתכם מקיימת מנהג זה?

ניתן לעשות אמצעות רישום על הלוח או באמצעות יצירת ענן מילים של https://www.mentimeter.com/ התלמידים ירשמו את המאכלים שהם נוהגים לאכול בבתיהם, המאכל המובהק צורת אותיות תהיה גדולה

שלב ג:מקור המנהג 

לימוד בחברותא או בקבוצות, חלוקה לחדרים בזום

עיון ולימוד במקור המנהג-דף מקורות חברותא.pdf

דיון בקבוצה בעקבות הלימוד.

שלב ד:מליאה 

סיכום הלימוד והשיח בקבוצות

 שלב ה':לימוד בקבוצות או במליאה  

עיון בדף מקורות המכיל את המאכלים השונים והבקשות דף מקורות חברותא 2 - המאכלים.pdf

אם עובדים במליאה לשלוח קובץ זה בצאט או במייל לתלמידים.

המשימה:

זיהוי ומיון המאכלים בטבלה על פי הקשר בין שם המאכל לבקשה, הקשר בין טעם הפרי לבקשה או הקשר בין צורת הפרי לבקשה. מיון המאכלים על פי הבקשה בלשון חיוב או בלשון שלילה

ניתן להכין טבלה בלוח הזום/ או לפתוח מסמך וורד. 

שלב ו:מליאה 

סיכום הלימוד והשיח בקבוצות. ניתן לצפות בסרטון המסכם נושא זה 


פעילות אישית/חברותה/קבוצות 

הצעות למאכלים חדשים וניסוח בקשות "יהי רצון", ולבסוף הצגה במליאה של חלק מדוגמאות התלמידים.