ראש השנה|פתיחת שנה בחטיבה/מטח

פיתוח המערך:מטח 

לקישור לאתר

מטרות

  1. התלמידים יפתחו מודעות לנושא של השתלבות במקום חדש.
  2. התלמידים יבינו מהם הדברים החשובים להם, ויהיו מודעים לחששות וללבטים שלהם לקראת השנה החדשה.
  3. התלמידים יחשבו על דרכי התמודדות שיכולות לסייע להם להתאקלם ולהשתלב במסגרת החדשה (חטיבת הביניים) בשנה החדשה הנפתחת.

רציונל 

המעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים מתרחש בד בבד עם כניסתם של הילדים לגיל ההתבגרות ולכן מדובר במעבר מורכב ומשמעותי מאוד בחיי הילדים ומשפחותיהם. מירי ברכה, יועצת חינוכית בבית ספר שש שנתי, בעלת ותק של עשרים ושתיים שנה במערכת החינוך, אומרת כי "בכל מעבר יש תחושה של אובדן וערעור שיווי המשקל הקיים. במעבר לחטיבה, השינוי דורש התארגנות מחודשת וכוחות התמודדות והסתגלות, מאחר שהוא כרוך גם במסגרת לימודים חדשה וגם בשינויים רגשיים וקוגניטיביים. המתבגרים עסוקים ב'היפרדות' מההורים, כדי לגבש זהות עצמית אוטונומית ובוגרת".

ברכה מציינת כי "מבחינה לימודית, המעבר לחטיבה הוא אתגר משמעותי עבור הילדים ודרושים להם כוחות רבים כדי להסתגל למסגרת החדשה […] בחטיבת הביניים ילמדו אותם הרבה יותר מורים מאשר ביסודי, היחס בדרך כלל פחות אישי והדרישות הלימודיות עולות."
"בנוסף, על הילד להשתלב במסגרת חברתית חדשה, ולשם כך הוא זקוק לכישורים שיאפשרו לו ליצור חברויות חדשות. מובן שעבור ילדים עם קשיים לימודיים או חברתיים האתגר הרבה יותר גדול ומצריך התמודדות לא פשוטה."

משך הפעילות

שיעור אחד