נפגעתי-פגעתי/שפ''ינט

                                                 פיתוח המערך: שפ''ינט 

                                                     לקישור לאתר

מטרות הפעילות

התלמידים ידונו אודות הקשר בין כתיבת מסר פוגעני ברשת לבין עוצמת ההפצה של המסר כדי לחדד את ההבנה בנוגע להיקף החשיפה והנראות של הפגיעה ברשת.

רציונל 

כיום, מהווה הרשת החברתית זירה בלתי נפרדת מחיי הילדים ובני הנוער. למעשה, זירה זו מהווה את ההמשך הישיר של האינטראקציות החברתיות המתקיימות פנים אל פנים. במרחב זה מתנסים הילדים ובני הנוער באפשרויות מרתקות ומגוונות ללמידה, בשיתוף מידע ובניהול ושימור קשרי חברות שאינם מוגבלים בזמן או במקום. לצד הזדמנויות אלה, הם עלולים להיתקל במצבים מורכבים שידרשו מהם להפעיל שיקול דעת ולקחת אחריות על מעשיהם. מצב אחד בו עלולים להיתקל הילדים ובני הנוער הינו בריונות ברשת, הבאה לידי ביטוי ב"פגיעה מקוונת". "פגיעה מקוונת" הינה פעילות תוקפנית מכוונת וגלויה שמטרתה לפגוע באדם אחר באמצעות האינטרנט וכלים דיגיטליים שונים. בהיבט זה חשוב להדגיש כי: 

  • כל אחד מאיתנו עלול להיות חשוף לפגיעה באמצעות הרשת.

  • לפעמים קשה לנו לראות את עצמנו כפוגעים, אבל חשוב להיות מודעים לכך שגם אנחנו יכולים להיות הצד הפוגע ולא רק הצד הנפגע. 

  • מה מוביל לפגיעה באמצעות הרשת? אנחנו יכולים לפגוע בלי לשים לב ומבלי להתכוון לכך, חוסר מודעת לזווית הראייה של הנפגע ורגשותיו, רצון "לסיים" ריבים שהתחילו פנים אל פנים ורצון לחוש פופלאריים.

  • על מנת לצמצם את מימדי הפגיעה: עצרו וחשבו לפני ה- POST/LIKE .כיצד ירגיש הצד השני? מה אתם הייתם מרגישים עם פרסום כזה עליכם? 

  • במידה ונפגעתם: שמרו על קור רוח-תגובת נגד עלולה להביא להסלמת המצב. כמו כן, אל תישארו לבד! שתפו אדם שאתם סומכים עליו, התייעצו וזכרו שיש מה לעשות כנגד פגיעה-ניתן לעזור לכם.


משך הפעילות

60 דקות.