בריונות ושיימינג-בירור עמדות אישיות/רשת דרכא

פיתוח המערך:יליב בוקובזה-רשת דרכא

                                             לקישור לקובץ.docx

מטרות

  • הבנת המניעים העומדים מאחורי העמדות האישיות.

  • פיתוח סובלנות לדעות ולעמדות שונות.

  • העלאת המודעות של התלמידים לעמדותיהם האישיות בנוגע לסוגיות הקשורות בבריונות ובשיימינג.

רציונל

המשימה ההתפתחותית המרכזית של גיל ההתבגרות היא גיבוש הזהות האישית. הזהות האישית מתגבשת על ידי אינטגרציה בין מספר מעגלים שבהם הילד מחפש את מקומו ואת הגדרתו העצמית: המשפחה, בית הספר, כישרונות וכישורים אישיים ומעגל חברתי.
כשאנו היינו ילדים, ההפרדה בין המעגלים הייתה ברורה: זמן בית ספר, זמן משפחה, זמן חוגים, זמן חברים. אם חווינו תחושת כישלון במעגל החברתי, יכולנו להתנתק ממנו לאחר זמן מה ולפצות את עצמנו באמצעות הצלחה במעגלים אחרים. הניתוק הזה אִפשר לנו לעבד את החוויות החברתיות בבית הספר, להתבונן במחשבותינו וברגשותינו ולברר לעצמנו מהן העמדות שלנו לגבי נושאים שונים.
לעומת זאת כיום, חוויית המעגל החברתי של הנוער מלווה אותו 24 שעות ביממה. החיבור לרשתות החברתיות: וואטסאפ, סנאפצ'ט, פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק גורם לכך שהילד יישאר מחובר למעגל החברתי ללא הפוגה. במציאות כזאת, הצורך באישור חברתי מקבל משמעות גדולה הרבה יותר בגיבוש הזהות האישית של הילד, והיכולת שלו לעבד את החוויות עם עצמו מצטמצמת מאוד.
לכן פיתוח היכולת של הנוער לברר את עמדותיו האישיות, להבין את המניעים העומדים מאחורי עמדות אלה ולהרחיב את הסובלנות כלפי עמדות אחרות, היא כלי חשוב בגיבוש הזהות האישית; מערכת החינוך יכולה לתרום לכך רבות.

משך הפעילות

45 דקות