מסיכות על הפנים! חקו את ההבעה שבתמונה/רשת דרכא

 פיתוח המערך :מאיר אביטן-רשת דרכא 


רקע 

מי מאיתנו לא נהג להתחפש בפורים בתור ילד? תמיד קדמו לחג הקסום הזה שבועות ארוכים של התחבטויות: מי אהיה השנה, קאובוי או נינג'ה? טייס או צוללן? נסיכה או פיה? רשימות רשימות, לבטים לבטים.

פורים הוא הזדמנות לעטות תחפושת ומסיכה, להיות מישהו אחר. רוב הזמן אנחנו מחליפים מסכות באופן לא רצוני, רגע אחד עצובים, רגע אחר שמחים ואז שוב כועסים וכן הלאה. 

בתאטרון של יוון העתיקה באופן מעניין למדי המסכות ייצגו את הרגשות השונים, דרך הבעות הפנים שמבטאות אותם.


במחקרו של פול אקמן הוא מזהה 6 רגשות אנושיים בסיסיים: כעס, פחד, עצב, שמחה, פליאה וגועל. הוא ערך את המחקר שלו בכל העולם, כולל בשבטים נידחים, וגילה שהרגשות האלו נמצאים אצל כלל בני האדם כארכיטיפ.

חוקרים קבעו: יש לנו 21 הבעות פנים בלבד לקישור לכתבה המלאה  MAKO

מחקר של אוניברסיטת אוהיו קובע כי בני אדם משתמשים מדי יום בעד 21 הבעות פנים כדי לתאר רגשות שהם חווים. את הבסיסיים אתם אולי מכירים, אבל מה עם "כועסים בפחד", "נגעלים בפחד" או "מלאים ביראת כבוד? 

הם הגיעו למסקנות הללו לאחר שביקשו מ-230 מתנדבים להביע את שש ההבעות הכי מוכרות ובסיסיות: שמחה, עצב, פחד, כעס, הפתעה וגועל", ולנסות להרכיב הבעות משלהם כמו "מופתע בכעס" או "נגעל בפחד". המתנדבים המסכנים נתבקשו להוריד כובעים, לא להרכיב משקפיים, לאסוף את השיער ולגלח את כל שיער הפנים שלהם, כדי שההבעות יהיו ברורות עד כמה שניתן.

ואלו ההבעות שנותרו ונמצאו בסוף המחקר: שמחים, עצובים, מפחדים, כועסים, מופתעים, נגעלים, מזועזעים, מופתעים לטובה, נגעלים לטובה, מפוחדים בעצב, כועסים בעצב, מופתעים בעצב, נגעלים בעצב, כועסים בפחד, מופתעים בפחד,  נגעלים בפחד, מופתעים בכעס, נגעלים בכעס, מופתעים בגועל, 

שונאים ומלאים ביראת כבוד.  


רגשות שניתן למצוא בתרגיל וכן בסדנה פיתוח רגשות הנמצאת באתר בחלון הכיתה כקבוצה חברתית  

שמחה, אושר, הנאה, ביטחון, תקווה, התלהבות, גאווה, אהבה, התרגשות, חיבה, רוגע, סיפוק, הזדהות, הבנה, הפתעה, מבוכה, שעמום, כעס, צער, תסכול, כאב, חוסר אונים, פחד, בדידות, עצב, תוקפנות, אכזבה, בושה, דאגה, רחמים, מחנק, חוסר ביטחון, עלבון, ייאוש, אדישות, ניכור, געגוע.

הפעילות 

לאחר הרקע וההקדמה, אנו מזמינים את המשתתפים/ות לחלון הבעות הפנים שונות, המשתתף/ת בתורו בוחר מספר אקראי  ומבצע את הפעולות הבאות:

1. לחקות את הבעת הפנים המופיעה בגלגל. 

2. לנסות ולתאר מה התרחיש הסיטואציה שלכך נוצרה התגובה.

3. להסכים או לא להסכים להבעה/רגש  המתארת את התמונה.

מומלץ לעשות הצבעה על כל חיקוי של כל אחד המשתתפים עד כמה חיקוי הבעת הפנים או הסיפור היה המוצלח ביותר. 

אפשר להפעיל את הסקר בזום או בכל כלי אחר.

קישור למסך הבעות הפנים


מסיכות על הפנים-חקו את ההבעות העולות בתמונות

מסיכות על הפנים-חקו את ההבעות העולות בגלגל 

להרחבה 

אז למה מתחפשים בפורים? ולמה אוכלים אוזני המן? ומאיפה הגיע הרעשן? יואל רפל מסביר את המקורות למנהגי החג. לחצו לקישור או בתקציר הבא המופיע באתר הספרייה של מטח.

ניתן להרחיב פעילות זו גם בסדנאות אחרות המופיעות באתר הרשת בחלון פיתוח רגשות