ערכת הקלפים שלפניכם מכילה 30 ערכים עם תמונות ושאלות. בכל קלף מופיע ערך מסוים הכולל הסבר קצר על הערך וכן תמונה המבטאת את הערך בצד השני של המצגת מופיעות שלוש שאלות הנוגעות לערך המופיע בקלף.
הקלפים מסייעים להיכרות וגיבוש הקבוצה, ומאפשרים שיח רגשי ודיאלוג; פיתוח תקשורת הגורמת לאנשים להיפתח; חשיפה אישית והתבוננות עמוקה.
רקע - ערכים
ערכים הם עקרונות מנחים בחיינו, המשפיעים על החלטותינו והתנהגותנו. הם כוללים עקרונות כמו כבוד, יושרה, צדק, ואמפתיה. ערכים חשובים כי הם מבססים את היסודות ליחסים בריאים בין אנשים ולחברה מתפקדת היטב, מעודדים כבוד הדדי, אחריות חברתית ותורמים לחיים מלאי משמעות.
ערכים הם אמות מידה אידיאליות המבוססות על השקפת עולם ביחס לצדק, כבוד, אמת, מוסר ועוד. הם קובעים מה נכון, מה ראוי ומה חשוב בחברה מסוימת.
התנהגותנו היומית מושפעת לרוב מהערכים שלנו, ערכים שהם חלק מהאני הפנימי שלנו. חלק מהערכים קיבלנו מהורינו ומהמשפחה, חלק מהם התפתחו כתוצאה מחוויות ואירועים שעברנו, וחלק מהם רכשנו מהחברה בה גדלנו.
חשוב לזכור שהערכים שלנו ניתנים לשינוי. ייתכן שכאשר תנאים מסוימים בחיינו ישתנו, גם סדר עדיפות הערכים שלנו ישתנה ואולי אף ישתנו כמה מן הערכים עצמם.
מטרת הפעילות
הפעילות באמצעות ערכת הקלפים נועדה לעודד את התלמידים לחשוב, לדון ולהבין את חשיבותם של ערכים שונים בחייהם ובחברה, ומתוך כך להכיר אחד את השני בצורה מעמיקה יותר.
חומרים נדרשים
ערכת קלפים של ערכים מצורפת המגת להורדה כקובץ פאור פוינט או PDF
דף ריק וכלי כתיבה
שלבי הפעילות
הקדמה והסבר:
הסבירו לתלמידים את משמעות הערכים, השתמשו בפתיחה שלעיל ובדגשים שלכם.
מטרת הפעילות: להבין ולהעמיק בערכים שונים, ותוך כדי כך להכיר את חבריהם לכיתה בצורה מעמיקה יותר.
הדגישו את החשיבות של דיון פתוח ומכבד, והסבירו שאין נכון או לא נכון.
קחו את אחד הקלפים ותרגלו את המשימה במליאה לפני החלוקה לקבוצות.
דרכי פעולה
אפשרות א: פעילות כיתתית
כל תלמיד בוחר ערך - לחציה על המספר של הערך תקדם לסדרת שאלות
התלמידים יצטרכו להסביר למה בחרו בערך זה, ולאחר מכן כל תלמיד בוחר שאלה אחת מתוך השלוש ונותן את התייחסותו לשאלה.
לאחר סבב שאלות, יש לסכם את נושא הערכים ולהציג שאלות כגון: מהו הערך החשוב ביותר? איזה ערך חסר? או ניתן לשלוח לתלמידים את רשימת הערכים וכל תלמיד יבחר את 10 הערכים החשובים לו לדעתו, ולקיים דיון על מדרג הערכים.
סיכום והפנמה
בקשו מהתלמידים לכתוב במחברת שלהם או בקבץ משותף תשובות לשאלות הבאות:
איזה ערך היה הכי משמעותי עבורי? למה?
סמנו את 5 הערכים הכי משמעותיים עבורכם.
האם יש ערכים שהייתי רוצה להעמיק בהם יותר?
איך אני יכול ליישם את הערכים שלמדתי בחיי היומיום?
סיימו את הפעילות עם שיחה פתוחה על החשיבות של הערכים בחברה ובחיי היומיום.
שימוש בערכת הקלפים למצבים הבאים:
היכרות, גיבוש, פיתוח שיח, סיכום ופרידה פעילות היכרות, 'שבירת קרח' ומבוכה של תחילת מפגש, גיבוש קבוצה, התבוננות פנימית, הצפת חוזקות וחולשות, פתיחת שיח בקבוצה, הפעלת חשיבה יצירתית, מסע אישי, ישיבת צוות, סדנה, דיון במשבר, שיתוף בין אנשים, סיכום ופרידה.
טיפים' לפני שיוצאים לדרך... לפני שמחלקים את הקלפים, חושבים לרגע. קראו את ה'טיפים' להצלחה!
עבודה בקלפים מתאימה הן לעבודה יחידנית והן לעבודה קבוצתית.
בערכות הקלפים יש קסם: כל אדם רואה בהן משהו אחר, וזה מצוין. למעשה, זה בדיוק הרעיון - לחשוף דברים שלא תמיד ניתן לבטאם במילים.
אין קלף נכון או לא נכון; הבחירה היא תמיד סובייקטיבית וקשורה למצב הנוכחי של חבר הקבוצה. לכן גם הפרשנויות לאותו הקלף הן אין-סופיות, ואין לבטל דברי אחרים.
שימוש חוזר בערכת קלפים מאמן את חברי הקבוצה בפיתוח שיח ובסיוע לביטוי עצמי בקבוצה. ככל שתתמידו, הקבוצה תצליח יותר להיות דינמית ופתוחה.
היו רגישים, אפשרו זרימה. אם לא התחברתם לקלף שבחרתם/קיבלתם, אפשרו בחירה של קלף נוסף, אך עודדו שיח משולב על הקלף הראשון והשני; מן הסתם, בקלף הראשון מסתתר משהו מעניין!
תהליכי העבודה בקלפים מאפשרים בחירה של הקלף, אך לעיתים מומלץ לפעול על דרך הנסתר, הרמת קלף הפוך כלשהו או שילוב של קלף גלוי וקלף נסתר.
הקלפים יכולים לסייע כשאנחנו מתלבטים, כשאנו זקוקים לחיזוק, כשדברים לא מסתדרים, כשרוצים לפתח שיח אישי, כשהכול 'תקוע'!
כן, לא תמיד לכולם מתאים משחק קלפים (קלפי אימון), וישנן קבוצות שלוקח להן זמן רב עד אשר הן נכנסות לתהליך. עם זאת, מומלץ לא לוותר בנקל; יש לאפשר התנסות ו'לחמם' את הקבוצה ללמידה אחרת. אם ייווצרו קשיים בשימוש בקלפים, ותרו עליהם. אל תקיימו את הפעילות בכל מחיר!
מומלץ, במיוחד בקבוצות אשר אינן מכירות את הכלי, שהמנחה ייתן את ההוראה ואחר כך ידגים בעצמו למה הוא מתכוון. בכך נסייע למשתתפים שאינם מורגלים בסגנון זה להבין טוב יותר מה עושים.
רשימת הערכים המופיעים בערכת הקלפים
גבורה: היכולת להתמודד באומץ עם פחדים ואתגרים.
צדק: לפעול בהגינות ולהבטיח שכל אחד יקבל את מה שמגיע לו.
קבלת השונה: להכיר ולקבל אנשים ודעות שונות משלנו.
אמון: לסמוך ולהאמין באנשים אחרים.
סליחה: היכולת לסלוח לאחרים ולעצמנו על טעויות.
נתינה: להעניק ולעזור לאחרים מתוך רצון טוב.
חירות: הזכות לחופש ולבחירה אישית.
הקשבה: לשמוע ולהבין את מה שאחרים אומרים.
אחדות: להיות יחד ולעבוד למען מטרה משותפת.
למידה: הרצון ללמוד ולהתפתח כל הזמן.
שמירת מסורת: לשמור ולהעביר מנהגים ותרבות מדור לדור.
שוויון: להבטיח שכולם יקבלו יחס שווה בלי קשר למי הם.
כבוד האדם: יחס מכבד לכל אדם באשר הוא.
סובלנות: קבלת והבנת אנשים ודעות שונות.
הגנה על המולדת: שמירה והגנה על המדינה והאזרחים.
אחריות חברתית: דאגה והשקעה בקהילה ובחברה.
איכפתיות: דאגה ורגישות לצרכים של אחרים.
בחירה: הזכות והיכולת לבחור את הדרך שלנו.
ערבות הדדית: לעזור ולתמוך אחד בשני בקהילה.
חברות: קשר חברי תומך ומשמעותי.
שמחה: להיות שמחים ולשמח אחרים.
דמוקרטיה: שיטת ממשל שבה העם שולט באמצעות בחירות חופשיות.
שלום: חיים בהרמוניה וללא סכסוכים.
אמת: להיות כנים ולדבר את האמת.
אהבת המולדת: תחושת אהבה ונאמנות למדינה.
אחריות אישית: לקחת אחריות על המעשים וההחלטות שלנו.
משפחתיות: שמירה וטיפוח קשרים משפחתיים.
דאגה לזולת: התחשבות ודאגה לצרכים של אחרים.
הצטיינות: לשאוף ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר.
מנהיגות: היכולת להוביל ולהשפיע באופן חיובי על אחרים.