מפתח הלב/רשת דרכא

                                    פיתוח המערך : מאיר אביטן-רשת דרכא 

                                                    לקישור לקובץ



 שלב ראשון-הכנה להתנסות 

היכרות אישית דרך צרור מפתחות והמשך הפעלה למפתח הלב, ביטויי לשון עם המילה לב. לפני תחילת המפגש, כל תלמיד מתבקש להביא צרור מפתחות.

 שלב שני-התנסות 

כל תלמיד מתבקש לשים את צרור המפתחות  שהביא ליד המחשב. מבקשים מכל משתתף להציג את את צרור המפתחות שלו ולספר לחברים שלו מה המפתח הכי חשוב לו בצרור ועל איזה מפתח הוא מוכן לוותר;  אולי יש  בצרור מפתח שאין לו מושג למה הוא שייך. לאחר סבב בקרב כל המשתתפים, ניתן לשאול אותם איזה מפתח היו רוצים להעניק לחבר אחר בקבוצה, ומה המשמעות הסמלית של מפתח זה עבורו/עבורם.

הרחבה נוספת של פעילות זו על ידי שימוש בגלגל הלבבות, בגלגל יופיעו ביטויים המופיעים למטה ולפי הביטוי התלמיד מציע באיזה "מפתח" – רגש פעולה אפשר ל'פתוח  הלב', לסייע לאדם כגון 'לב שבור' מה אתם מציעים לפעול ולעשות כדי לתקן 'לב שבור'?  או  – כיצד ניתן להגיע לתכונה חיובית של ביטוי לב כגון: לב זהב, לב חם. לפניכם רשימה של ביטויי לשון עם   המילה  "לב". ניתן להשתמש בגלגל מוכן, קישור גלגל הלבבות, או להכין גלגל אחר.

ביטויים הקשורים לרגשות שליליים

לב שבור: צער רב  לבו נמס: פוחד  לבו שותת דם: סובל מאוד  
בלב כבד:
בהרגשה קשה ולא נוחה  כאב לב: צער רב

ביטויים הקשורים לתכונות חיוביות:

 

לב זהב: טוֹב לב, נכון לעזור  לב חם: רגיש  לב רחב: נדיב, טוב לב
רוחב לב: נדיבות  אומץ לב: גבורה  בלב ונפש: במסירות שלמה  גילוי לב: כנות, אמירת אמת  טוֹב לב: מי שרוצה בטובת האחר, נדיב, רחמן

ניתן להגיב לשאלות שלעיל באמצעות לוח שיתופי, ולבקש מן התלמידים להגיב בלוח שיתופי בהתאם ל'סוג הלב' העולה בגלגל; ראו יישום Mentimeter, פדגוגיה דיגיטלית או בצ'אט הזום.

 שלב שלישי-עיבוד 

הצגת המפתחות מאפשרת היכרות עמוקה עם המשתתפים. במפתח הלב נוכל לזהות רגשות, וכיצד אנו פועלים לסיוע ועזרה. ניתן להפעיל במגוון של כיוונים ולפתח דיונים מרתקים... צאו לדרך!