רגע של רגש/רשת דרכא

                              פיתוח המערך : מלי אליאס-מטה רשת דרכא 

                                                     לקישור לקובץ 


 רציונל 

במהלך תקופות של למידה מרחוק, כאשר למחנך אין דרך לראות את התלמיד במרחב הפיזי ולהתרשם באופן בלתי אמצעי ממצבם של כל התלמידים, אפשר להיעזר בשאלונים יומיים שהתלמידים ממלאים בפורמט דיגיטלי ושולחים למורה מדי יום-יומיים. בדרך זו התלמידים לומדים לבטא את עצמם גם באמצעים דיגיטליים שבדרך כלל אינם בשימוש בשגרת הלמידה בכיתה.

אפשר להשתמש באותו שאלון שוב ושוב, או להחליף שאלות ולשאול בכל פעם שתי שאלות חדשות, כדי לנצל את ההזדמנות להעמקת ההיכרות עם התלמידים ולהובלת פעילות חברתית בכיתה בעקבות השאלון. במפגשים הסינכרוניים של כל הכיתה אפשר להתייחס להבדלים בין הבעת רגשות ומחשבות באמצעות השאלונים הדיגיטליים לבין דרכים אחרות שהתנסינו בהן בכיתה.

רצוי לאתגר תלמידים בוגרים ולהזמין אותם לבחון את המורכבות הקיימת בהחזקת רגשות מעורבים או מנוגדים בו-זמנית. באמצעות תמלול הרגשות ושיח רגשי, אנחנו שואפים להעניק לתלמידינו כלים מגוונים להבעה רגשית מילולית ושאינה מילולית.


שלב ראשון-הכנה להתנסות שילוב Teamimg 

יש להעלות את כרטיס הרגשות כדי להזמין את התלמידים לכתוב באמצעות 'נקודות חמות' סמוך לרגש שהם מזדהים אתו. ניתן לקרוא על הכלי הזה כאן.


לאתר Teamimg

 שלב שני-בחירת התלמידים במצב איתו הם מזדהים 

המנחה מבקש מכל תלמיד לבחור את הדמות שמייצגת את האופן שבו הוא מרגיש באותו היום או את האופן שבו הוא מרגיש בכתה או את האופן שבו הוא מרגיש ביחס ללימודי המקצוע או כל שאלה אחרת.
המורה מבקש מהתלמידים להיכנס ללינק שמופיע בתיבת הצ'אט.
בחרו את שני הרגשות שמשקפים הכי טוב את התחושה שלכם ביחס לשאלה שנשאלה.

מתחת לכל רגש קיים סולם 1-10 המביע את עוצמת הרגש- בחרו את הספרה המבטאת הכי טוב את עוצמת הרגש, באמצעות 'הנקודות החמות' כתבו:
1. את שמכם
2. למה אתם מרגישים כך/ מסר שמעוניינים להעביר ביחס לרגש

 שלב שלישי-עיבוד 

אפשרות 1- המורה יאמר לתלמידים שהוא יעבור על כרטיס הרגשות לאחר השיעור כדי ללמוד לעומק על רגשות התלמידים ויעשה בזה שימוש בהמשך.  (מומלץ לקיים שיחות אישיות עם תלמידים שסימנו בכרטיס תחושות מדאיגות)

אפשרות 2- ניהול שיח רגשי בכיתה – המורה בוחר תלמיד (אפשר להשתמש בגלגל שמות תלמידים), תפריט פדגוגיה דיגיטלית. חשוב לשאול את התלמיד אם הוא מעוניין לשתף את הכיתה ברגשות שכתב. אין לכפות על תלמידים לשתף בתחושותיהם, זוהי כניסה לעולמם הפנימי ויש לכבד את רצונם.

ניתן לעיין במאמרה של חלי ברק שטיין על מודל להנחיית דיון רגשי בכיתה 

פעילות נוספת בנושא, על TEAMIMG כפעילות לצורך העמקת היכרות (מתוך דרכא קונקט) ניתן לקרוא כאן.