השפעה של קבוצה לחץ חברתי/רשת דרכא

                                      פיתוח המערך:מאיר אביטן-רשת דרכא

                                                        לקישור לקובץ


שלב ראשון-הכנה להתנסות 

המנחה מבקש מ- 5-3  תלמידים לצאת מן הקבוצה הכללית בזום. הם יחזרו לקבוצה  באמצעות הודעה לטלפון. לחילופין, המנחה בונה שני חדרים ומוציאים לשם את הקבוצה הקטנה, כאשר הוא נשאר בחדר המרכזי עם  הקבוצה הגדולה ומעביר לקבוצה את המשימה ← ראו שלב שני. (דרך הפעלה "פתיחת חדרים בזום" – פדגוגיה דיגיטלית 

 שלב שני-התנסות 

בקבוצה המרכזית מציירים על הלוח השיתופי שלושה קווים באורכים משתנים(או קישור של התמונה המצורפת מטה).מבקשים משאר התלמידים להגיד כי הקו האמצעי באורכו הוא הארוך ביותר, כאשר זאת איננה התשובה הנכונה!

מכניסים את המשתתף הראשון מהקבוצה הקטנה ומבקשים ממנו לבחור את הקו הארוך ביותר. שאר המשתתפים מתערבים בדיון ומנסים להפעיל עליו לחץ ולשכנע אותו שהוא טועה. לאחר שהתלמיד גיבש החלטה ומוסר את תשובתו, מספרים לו על התרגיל. הוא ממשיך להשתתף עם שאר חברי הקבוצה, והתהליך ממשיך עם המשתתף הבא וחוזר על עצמו עד שמסיימים עם שאר התלמידים.

 שלב שלישי-עיבוד 

קשה לעמוד בלחץ חברתי, ולעיתים איננו מצליחים לעשות זאת. אנו חוששים להיות שונים מהרוב. צריך אומץ רב על מנת לעמוד מול הרוב ולומר את מה שאנו חושבים או מרגישים, כאשר המחשבות שלנו והרגשות שלנו שונים מאלה של אחרים.

בסוף ההתנסות יש לעבד את ההתרחשות. יש לברר עד כמה הושפעו המשתתפים מהלחץ החברתי של חבריהם; מה השפיע עליהם? האם קרה לכם פעם שעמדתם על דעתכם, על אף שידעתם שהרוב חושבים אחרת, או שמצפים מכם להיות כמותם? האם תמיד אפשר להתמודד עם הלחץ? האם כדאי לוותר לפעמים? האם נכנעתם אי פעם ללחץ חברתי? האם לחץ חברתי יכול להיות חיובי? נדון בכוח שיש לקבוצה להשפיע על חבריה.

אנו ממליצים לצפות בסרטון המקושר עם התלמידים. אם קיימים קשיים של מהירות גלישה, ניתן לשלוח את הקישור בצ'אט לתלמידים : קישור לצפייה בסרטון – ניסוי על כוחה של קבוצה להשפיע על היחיד

קישור להורדת תמונה זו לשיתוף בזום 'שלושה קווים'