פעילות ליום הזיכרון ליצחק רבין/רשת דרכא

פיתוח המערך :מאיר אביטן-רשת דרכא 

                                                  לקישור לקובץ

רציונל 

רצח רבין התרחש לפני למעלה משני עשורים, והתלמידים שלנו עדיין לא נולדו; על כן יש חשיבות בתיאור האירוע. בוודאי אצל חלק מן התלמידים יעלו השאלות: מדוע חשוב לספר על האירוע? מה קרה? ועוד.
רצח רבין היה מאורע שטלטל את החברה הישראלית, אירוע זה השאיר צלקת בלבם של החיים במדינת ישראל. המציאות שבה אדם מישראל רצח ראש ממשלה זעזעה את כל שכבות העם.
לאחר הרצח העמיקו השסעים והמחלוקות בחברה הישראלית, ויחד איתם גם נוצרו מגוון יוזמות של הידברות והתקרבות.
יום הזיכרון ליצחק רבין מאפשר לנו לחדד את הרגישות למידת האחריות של כל אחד ואחת. איך אנו כחברה מונעים מחלוקות ואלימות? איך אנו מחנכים ומתחנכים להקשבה לאחר? לכיבוד דעות שונות ועוד.
חלק חשוב מן הערכים העומדים בבסיסה של מדינה דמוקרטית, כגון כבוד האדם, חירות, צדק ושוויון, הינם ערכים יהודיים מובהקים, המשתקפים כבר במקורות הקדומים ביותר.
כולנו ערבים זה לזה, וכולנו, בפינו ובמעשינו, נושאים במידה מסוימת באחריות לשלומו של הזולת. במדינת ישראל, כמו במשפחה, יש דעות שונות ואי-הסכמה בחלק מהנושאים, אך כמו במשפחה, כולנו לעולם אחים ואוהבים. חכמים כבר אמרו: "כשם שפרצופיהן שונים, כך דעותיהם שונות" (ברכות נ"ח). איש אינו נדרש לוותר על האמת שלו, אך שומה עלינו לזכור בכל רגע שהספינה היא משותפת!
מערכי הפעלות ושיעורים הנוגעים ברצח רבין תוכלו למצוא בנקל במרשתת. חומרים רבים פותחו על ידי גופים רבים, וכמובן על ידי משרד החינוך ומרכז יצחק רבין.
בתלקיט אספנו כפי שראינו לנכון סוגיות המאפשרות להביט על רצח רבין ראש ממשלת ישראל, תוך עיון בארון הספרים היהודי. על כן תמצאו קישורים לאתרים המציעים מערכי פעילות המתאימים לבתי הספר הממלכתיים-דתיים. בנוסף, תמצאו מערכי פעילות הנוגעים בערכים דמוקרטיים מרכזיים לא רק בזהות הישראלית האזרחית, אלא הם גם מרכיבים בזהותם היהודית של אזרחי המדינה היהודים.
לתלקיט זה חיברנו גם כמה פעילויות מבית היוצר של רשת דרכא, דרך כלי ההתנסות החברתית. אנו ממליצים לכל מחנך לבחון את הקטעים ואת הקישורים בהתאם לשכבת הגיל שבה הוא מחנך.
אנו בטוחים שאם כולנו נלמד מכל ויכוח, מכל דיון ומכל חשיפה לדעות שונות, נוכל לבנות יחד חברה למופת.

תוכן עניינים 

פעילות 1: התקרב...התקרב – רצח יצחק רבין.

פעילות התנסותית באמצעות סיפור תמונות של רצח רבין תוך התאמת כותרת לתמונה ועיון בדפי מקורות. לקישור לקובץ. לקישור לנספח

פעילות 2: כְּשֵׁם שֶׁאֵין פרצופיהן דּוֹמִין זֶה לָזֶה, כָּךְ אֵין דַּעְתָּן שָׁוִין זֶה לָזֶה.

פעילות התנסותית באמצעות תמונות של מנהיגים וקטעי ציטוטים של הדוברים, שבה יש לנסות ולהתאים את הציטוטים אל הדמויות שאמרו משפטים אלו. בנוסף, עיון במשלי חז"ל הנוגעים בערכים של מחלוקת, ריבוי דעות ועוד. לקישור לקובץ. לקישור לנספח.

פעילות 3: "יִשְׂרָאֵל לָקָה אֶחָד מֵהֶן, כֻּלָּן מַרְגִּישִׁין"

פעילות התנסותית באמצעות ערימת אגוזים, קוביות ועיון במשלי חז"ל הנוגעים לאחדות בעם. לקישור לקובץ.

קישורים למערכי פעילויות ליום הזיכרון ליצחק רבין 

הצעות למערכי שיעור המותאמים לבתי ספר ממלכתי-דתי. לקישור