מה הלחץ? /מט''ח

   פיתוח המערך:מט''ח 

                                                   חלק א - לקישור לאתר

                                                   חלק ב - לקישור לאתר       


מטרת הפעילות

  1. התלמידים יכירו את סגנונות ההתמודדות הקיימים.

  2. התלמידים יזהו את סגנונות התגובה האישיים שלהם.

  3. התלמידים יזהו אילו סגנונות תגובה נוספים הם יכולים לאמץ מתוך המגוון הקיים, ויבינו כי למצבים שונים מתאימים סגנונות תגובה שונים.

ראציונל 

בכל מצב לחץ שבו אנו נתקלים יש לנו מגוון אפשרויות התמודדות. חלק מאיתנו יפנו לעשייה (ינקו, יסדרו, יביאו, ילכו)חלק ינסו להרגיע, חלק יפעלו דרך החשיבה (ינתחו, יארגנו סדר פעולות, יתייעצו), חלק ישתפו משפחה וחברים, וחלק יסתגרו בתוך עצמם. כל אלה הן פעולות שאנו עושים כדי להתמודד עם המצב, והן מרכיבות את סגנון ההתמודדות שלנו. בנוסף, באופן טבעי נתאים את דרך ההתמודדות למצב. במצב לחץ קל כדוגמת כישלון בבחירה, לרוב נשתף חברים או הורים, אך דווקא במצבי לחץ קשים שבהם מעורבת בושה, כדוגמת חרם חברתי, אנו נוטים דווקא להסתגר ולנסות "להתמודד בעצמנו".
כיצד נבנה סגנון ההתמודדות האישי של אדם?
א. סגנון ההתמודדות שלנו מושפע מנטיית הלב הטבעית שלנו, מהאופי – האישיות שלנו.

ב. מתורשה-עד כמה אנו נוטים להיות אקטיביים או פסיביים, יוזמים או מגיבים, פתוחים לחברה או מופנמים וכו'.

ג. מלמידה ומנסיבות חיים שבהן התמודדנו ולמדנו "על בשרנו"; ומלמידה שלמדנו מאחרים משמעותיים בחיינו(הורים, אחים, מדריכים, מורים ועוד).

אפשר לומר כי התמודדות יעילה משמעותה בחירת סגנון ההתמודדות המתאים ביותר למצב הנתון מתוך מגוון האפשרויות.  
פעילות זו מסייעת להרחיב את המודעות למגוון אפשרויות הבחירה בהתמודדות עם מצבי לחץ, ולהגמיש את יכולת הבחירה כך שתתאים למצב הנתון בזמן אמת.

 משך הפעילות 

שני שיעורים.