מערכי שיעור  קצרים לפתיחת שיח ומפגש עם תלמידים בעקבות המלחמה- רשת דרכא

   פיתוח המערך: מאיר אביטן 

                                     

להורדת המצגת המסייעת לפעילות- קובץ סגור

         מצגת למערכי פעילות לפתיחת לשיח בעקבות המלחמה.pptx

להורדת המצגת המסייעת לפעילות- קובץ פתוח

מצגת למערכי פעילות לפתיחת לשיח בעקבות המלחמה.pptx


להורדת תקציר הפעלה לפעילות זו

           מערכי פעילות קצרים לפתיחת מפגשי שיח עם תלמידים.pdfז


1. משפטי פתיחה לשיח אישי או כתיבה בעקבות המלחמה /    שקף 1


לאחר משפטי פתיחה של המורה העוסקים במסרים הבאים: החוויה הקשה בה אנו נמצאים ועוברים, מגוון רגשות ומחשבות, אנו נדרשים לכבד איש את רעה,  פחדים שנמצאים בתוכנו ואם נתבונן נמצא גם כוחות, חשוב לתת מקום לכולם ולחוויות השונות, ניתן לשתף חוויה אישית של המורה.

  • יש להציג את השקף המצורף המציע משפטי פתיחה לשיח אישי של התלמידים בעקבות המלחמה, ניתן להגיב מידית, או לאפשר להם כתיבה אישית של כמה דקות ואחר כך לשתף את החברים, לא חובה לשתף את הדברים שכתבו.



  • 2. מה הרגש שהכי תופס אותי כעת! /   שקף 2-3

מה הרגש שהכי "תופס" אתכם כעת בעקבות המלחמה, לאפשר לתלמיד להביע רגשות (ניתן לדרג בסולם 1-10 לגבי הרגש עצמו), בשקף יש בנק של תמונות רגשות או שקף עם איקוון של רגשות   (ניתן להוסיף גם רגשות שלא מופיעים בשקף),  חשוב להדגיש שרגש חזק אחד ש'מוביל' אחריו באים חבורת רגשות כמו למשל תסכול שאחריו באים גם כעס ועצב. כאשר אנחנו נותנים שם או סיפור לרגש העיקרי ש"מציף" אותנו אנחנו מבינים יותר טוב מה קורה וזה עוזר לנו להתמודד. זה לא נעים לנו אבל זה מובן. כך גם בימים כגון אלו, ימים לא רגילים. כאן נוכל לבקש מן התלמידים להוסיף מה  ניתן לעשות כדי שנוכל להכיל את הרגש קצת יותר בקלות? או פעולות שיסייעו לנו להתמודד עם הרגש.



3. סיכת ביטחון!  שרשת של תמונות-חפצים המבטאים ביטחון אישי / 

שקף 4

להביא מונחים ומילים הגורמות  לשקט אישי  וביטחון אישי, קבוצתי ומשפחתי. המנחה מבקש מכל תלמיד להביא לשיח בזום או בגוגל מיט חפץ מן הבית או תמונה מהמרשתת ולהסביר  מדוע חפץ זה נותן לו ביטחון? התלמיד הבא צריך שוב חפץ או תמונה המתחבר לחפץ הקודם בתיאור דמיוני של 'סיכת ביטחון', במספר אפשרויות, כגון:

  • חפץ המתחיל באות האחרונה של החפץ האחרון שהובא לדוגמה: טלפון – נר - רמטכ"ל  

  • ללא קשר לאותיות אבל חיבור ברעיון עם המילה הקודמת, לדוגמא: רמטכ"ל- חייל – כיפת ביטחון

    חפץ או תמונה המסתיימת באותה האות לדוגמא:  כיפת ברזל- חייל- צה"ל- רמטכ"ל - 

  • ניתן לייצר תחרות עם התלמידים, כאשר צריך לבנות שרשרת של סיכת ביטחון 7-10 מילים לאור החלטת המנחה,  אם לא עומדים במשימה מתחילים מחדש.

לבסוף נוצרת שרשת חפצים- תמונות המחוברים ב'סיכת ביטחון', ניתן לסכם ולדבר על החפצים או לחילופין לאפשר לתלמידים אחרים להגיב לתמונות או לחפצים הקשורים ולבסוף שיחת סיכום.

במצגת מופיעות  דוגמאות של התמונות הבאות: מרחב מוגן, שוטר, ממ"ד חייל, תאורת חירום, טלוויזיה, טלפון, מים, חייל, צה"ל, כיפת ברזל, תהילים, תפילה, רמטכ"ל, טנק, הורים, אחים, משפחה, סידור.