סליחה על השאלה - בעקבות חג השבועות

                                               פיתוח המערך : מאיר אביטן- רשת דרכא 

                                                 

סליחה על השאלה-בעקבות חג השבועות

כרטיסיות להורדה 

סליחה על השאלה - סדרה 1 סופרים 49 .pdf

סליחה על השאלה -סדרה 2 תיקון ליל שבועות.pdf

סליחה על השאלה -סדרה 3 מגילת רות ומיהו יהודי? .pdf

סליחה על השאלה -סדרה 4  חג ביכורים והבכור/ה במשפחה 

סליחה על השאלה -סדרה 5 חסד במגילת רות .pdf

סליחה על השאלה -סדרה 6 על מאכלי חלב ומים  בחג  .pdf


מטרת הפעילות

  • התנסות במשחק קלפים - הורדת כרטיסיות או משחק א-סינכרוני, בהשראת תוכנית הטלוויזיה המצליחה "סליחה על השאלה". במהלכו עונה התלמיד על שאלות העוסקות בנושאים מגוונים בעקבות חג השבועות

  • נושאי השאלות

  • סדרה א: סופרים 49
    סדרה ב: תיקון ליל שבועות 
    סדרה ג: מגילת רות ומיהו יהודי?
    סדרה ד: חג ביכורים והבכור/ה במשפחה 
    סדרה ה: חסד במגילת רות
    סדרה ו: על מאכלי חלב ומים  בחג השבועות


  • על הערכה 

    • ערכת כרטיסיות הכוללות שאלות העוסקות בחג השבועות 

    • דף פתיחה למורה: הכולל את כלל השאלות ושאר הכרטיסיות שאלות בודדות, הכרטיסיות מוכנות להדפסה, מעוצבות  וכוללות את השאלות.

    • ניתן לבחור את השאלות ואת הנושאים.

    • אנו ממליצים לפעול עפ"י מודל התוכנית המקורית ולהזמין לקדמת הבימה זוג תלמידים/ות ולאפשר להן להרים את הכרטיסיות ולהגיב לשאלות.

    • לחילופין ניתן לחלק את הכרטיסיות לתלמידים ולתת לכל תלמיד/ה להגיב לשאלה  המופיעה בכרטיס שקיבלו.

רציונל

הזדמנות להכיר את מנהגי חג השבועות, מגילת רות דרך הרקע ושאלות המבקשות להביע עמדות .

משך הפעילות

בהתאם לבחירת המורה



 סדרה א': 5 שאלות על סופרים 49

רשימת שאלות העוסקות בספירה ותיקון,  תוכלו לבחור, להוסיף ולשנות.

סְפִירַת הָעֹמֶר-היא תקופה שבין פסח לשבועות שבה סופרים 49 יום. ספירת העומר היא מצווה מן התורה, בה צריך לספור את הימים שבין היום הראשון של חול המועד פסח ועד חג השבועות. ספירה של ימים מעידה על כך שמדובר במשהו חשוב שמצפים לו, בספירת העומר באות לידי ביטוי הציפייה והכמיהה שלנו לקראת חג השבועות שעל פי המסורת הוא יום קבלת התורה . בתקופה זו אנו עוברים תהליך של תיקון וההתקדמות שאדם יכול לקבל על עצמו.

סליחה על השאלה - סדרה 1 בעקבות חג השבועות .pdf


סדרה ב': 6 שאלות על מגילת רות ומיהו יהודי 

רשימת שאלות על הקשורות למגילת רות, מנהיגות ומיהו יהודי . תוכלו לבחור, להוסיף ולשנות.

 נהוג ברוב קהילות ישראל לקרוא את מגילת רות בחג השבועות, המגילה מספרת על משבר לאומי "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ", משפחת אלימלך- אלימלך נעמי ושני הבנים (מחלון וכליון) בוחרת להגר למואב-מקום טוב יותר מבחינה כלכלית. מחלון וכליון נושאים נישאים לערפה ולרות. לאחר שנים כאשר האב אלימלך והבנים מתים, נעמי חוזרת אל ארץ מולדתה-ארץ ישראל. למסע הזה ערפה נפרדת מנעמי ורות המואביה בוחרת להצטרף לנעמי ולעם ישראל ומצהירה: "כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין--עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי", המגילה מסתיימת בסוף שלרות נולד בן בשם עובד ולעובד נולד בן ששמו ישי ולישי נולד שהוא  דוד המלך יוצא שרות היא  סָבְתָא רַבְּתָא- סָבְתָא גְּדוֹלָה של דוד המלך.

סליחה על השאלה -סדרה 2 בעקבות חג השבועות .pdf

סדרה ג': 5 שאלות על תיקון ליל שבועות 

רשימת שאלות על הקשורות למנהג התיקון ומה מתקנים . תוכלו לבחור, להוסיף ולשנות.

חג שבועות מכונה גם בשם חג מתן תורה – על פי המסורת, התורה-עשרת הדיברות ניתנו לעם ישראל בבוקר חג השבועות והלימוד הוא ההכנה ליום מתן התורה. מקובלי צפת ראו בחג מתן תורה הזדמנות לתיקון הלוחות השבורים או תיקון חטאם של בני ישראל שישנו עד מאוחר ביום מתן תורה במקום לצפות לכך בכיליון עיניים. המקובלים פיתחו סדר לימוד בשם "תיקון" - תיקון ליל שבועות – בליל חג שבועות יש אנשים הנשארים ערים  כל הלילה, ועוסקים בלימוד התורה.

בדור הנוכחי התפשט מנהג תיקון לילי שבועות לכלל החברה הישראלית ונפגשים בו יהודים מכל הגוונים לערבי שיח ולימוד והפך להיות לילה שמחבר בין כל קצוות היהדות ומזכיר לנו שמלבד כל השוני, הפירוד והדעות החלוקות סביב קיום מצוות התורה, יש משהו אחד שמחבר את כולנו-התורה.

סליחה על השאלה -סדרה 3 בעקבות חג השבועות .pdf


סדרה ד': 7 שאלות על חג הביכורים ובכור/ה במשפחה

רשימת שאלות על הקשורות ללחג הביכורים והבכור במשפחה. תוכלו לבחור, להוסיף ולשנות.

חג השבועות נקרא בתורה חג הקציר  וגם בשם "יום הביכורים" וכך כתוב:  "וְהָיָה כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ... וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה...וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל-הַמָּקוֹם...וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ..." (דברים, כו'). בזמן בית המקדש בחג השבועות התחילה תקופת הבאת הביכורים, טקס שיש עמו עלייה לרגל למקום המקדש, ובמהלכו העם מודה לא-ל על הארץ שניתנה לו, תוך הבאת ביכורים - הפרי הראשון שביכר מפירות שבעת המינים בלבד, משחרב המקדש בטלו הביכורים.

החל מראשית ההתיישבות החדשה בארץ ישראל נוהגים במרבית המושבים הכפרים והקיבוצים לערוך טקסי הבאת ביכורים, שבהם חוגגים גם את סוף הקציר. בעקבות החלטת הועד הלאומי וקרן קיימת לישראל לחדש את מנהג הבאת הביכורים בחג השבועות חיבר המשורר לוין קיפניס את השיר  "סַלֵּינוּ עַל כְּתֵפֵינוּ" בשנת 1929. השיר מתאר את טקס הבאת הביכורים השונים מכל רחבי הארץ והשמחה המלווה לכך.

סליחה על השאלה -סדרה 4 בעקבות חג השבועות .pdf


סדרה ה': 6 שאלות על חסד במגילת רות 

רשימת שאלות על הקשורות למשמעות החסד . תוכלו לבחור, להוסיף ולשנות.

הסיבה הפשוטה לקריאה מגילת רות בחג השבועות היא שעיקר סיפור המגילה התרחש בתקופה זו של השנה, בימי קציר חיטים. יש הנוהגים גם לקשור מגילה זו לחג השבועות כי הוא היום בו נפטר דוד המלך – שבועות.  בנוסף חג השבועות – הוא חג מתן תורה והמגילה מדגישה את האוניברסליות של התורה, שכל הרוצה לקבל את התורה יוכל לעשות כן גם אם הוא ממואב, עם שהיה אויב מר וקשה לעם ישראל באותה תקופה. טעם נוסף משום יסוד עיקרי בתורה הוא יסוד החסד  וכך במגילת רות  שכולה היא חסד.


סליחה על השאלה -סדרה 5 בעקבות חג השבועות .pdf


סדרה ו': 8 שאלות על מאכלי חלב ומים 

רשימת שאלות על הקשורות למנהג אכילת מאכלי חלב בשבועות ומנהג שפיכת מים 


חג שבועות הוא חג מתן תורה. היום בו התרחש מעמד הר סיני. חז"ל המשילו את התורה לחלב, כשם שחלב אם מספק את כל צרכיו החומריים של התינוק היונק, כך התורה מספקת את כל הצרכים הרוחניים של האדם והפסוק ”דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ“ מתוך שיר השירים נדרש על יום מתן תורה.

סיבה נוספת היא שבמעמד הר סיני ניתנו לעם ישראל כל החוקים, כולל חוקי הכשרות. מכיוון שעד מתן תורה, בני ישראל לא נהגו על פי הלכות אלו, הבשר שהיה להם והכלים שלהם הפכו להיות באותו היום ללא כשרים. המעמד היה בשבת ולא יכלו להכשיר את הכלים  ועל כן יכלו לאכול בשר ביום זה, האלטרנטיבה שהייתה להם, הייתה לאכול חלב לכן נוהגים לאכול חלב.

נהגו לזלף מים  זה על זה משום שתורה נמשלה למים, אך ברבות הימים מנהג זה התקלקל והיו שופכים מים על עוברים ושבים וקרבות מים בין ילדים, חכמי הדור ביקשו לבטל מנהג זה משום הקלקול הרב שמנהג זה גורם.

סליחה על השאלה -סדרה 6 בעקבות חג השבועות .pdf